Korzystanie z cheatów lub modów w grze komputerowej zawsze było kontrowersyjne – na wielu płaszczyznach. W niedawnym wyroku Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygał, czy korzystanie z oprogramowania zewnętrznego w tym celu narusza prawa autorskie do gry komputerowej.
Istota sporu
Brytyjska spółka Datel Design and Development Ltd stworzyła oprogramowanie Action Replay. Oprogramowanie to mogło być uruchomione m.in. na konsolach Nintendo oraz PlayStation. Action Replay umożliwia zmianę przebiegu gry komputerowej przez m.in. odblokowanie postaci niezależnie od braku postępu w grze lub uzyskanie określonych korzyści (np. przyspieszenie ruchów) w sposób trwały. Oprogramowanie działa niezależnie od gry komputerowej. Co istotne, oprogramowanie zmienia wyłącznie dane w pamięci podręcznej – bez zmiany samego kodu gry. Sony, producent PlayStation, uznał jednak, że działanie oprogramowania Action Replay stanowiło naruszenie praw autorskich do gier, które przysługiwały spółce Sony. W konsekwencji spółka Sony wystąpiła na drogę sądową przeciwko spółce Datel.
Naruszenie praw autorskich do gry komputerowej?
Pytanie, nad którym musiał pochylić się TS UE brzmiało: czy modyfikacja danych w pamięci RAM wykorzystywanej przez grę stanowi o naruszeniu praw autorskich do gry? W I. instancji sąd w Hamburgu uznał, że taka modyfikacja stanowi nieuprawnioną ingerencję w program komputerowy. Innymi słowy – nawet brak zmiany kodu źródłowego lub wynikowego miał stanowić naruszenie monopolu prawnoautorskiego.
W II. instancji Sąd w Hamburgu potwierdził, że oprogramowanie Datel nie zmieniało kodu źródłowego i wynikowego. Oprogramowanie Datel zmieniało wyłącznie sposób korzystania z programu komputerowego. Ostatecznie niemiecki BGH skierował pytanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. TS UE w wyroku z 17 października 2024 r. (sygn. akt: C-159/23; https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-159/23) potwierdził, że ochrona prawnoautorska dotyczy wyłącznie kodu źródłowego i kodu wynikowego. Tym samym instrukcje (wysyłane do pamięci podręcznej w ramach oprogramowania Action Replay) zmieniające dane w pamięci podręcznej nie stanowiły ingerencji w monopol prawnoautorski.
O zakresie ochrony programu komputerowego można przeczytać więcej tutaj: https://www.prawo-it.pl/2024/12/16/zmiany-program-komputerowy-prawo-autorskie/
Podsumowanie
Zgodnie z wyrokiem TS UE, jeżeli oprogramowanie zewnętrzne wpływa wyłącznie na dane w pamięci RAM w trakcie korzystania z oprogramowania głównego, to korzystanie z oprogramowania zewnętrznego nie narusza praw autorskich. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, że korzystanie z cheatów – tak jak miało to miejsce w Niemczech w odniesieniu do korzystania z nich w grze World of Warcraft II – może być oceniane jako czyn nieuczciwej konkurencji (wyrok BGH z 12 stycznia 2017 r., sygn. akt: I ZR 253/14).
W przypadku pytań lub wątpliwości – zachęcam do kontaktu: piotr.mijal@prawo-it.pl