W ostatnim czasie mamy do czynienia z licznymi powrotami do kraju przedsiębiorców mieszkających poza granicami. Jeśli wracasz do Polski po kilkuletniej emigracji i planujesz założyć firmę, musisz zastanowić się czy tzw. ulga na powrót jest dla Ciebie! Przedstawiamy najważniejsze jej założenia oraz informacje w jaki sposób się przygotować do jej wdrożenia czy na co należy uważać przy jej stosowaniu.
Ulga na powrót – kto może skorzystać?
Tak zwana ulga na powrót polega na zwolnieniu z podatku dochodowego wybranych przychodów otrzymywanych przez osoby fizyczne, które m.in.:
(1) przeniosły się do Polski po 31 grudnia 2021 r.;
(2) nie mieszkały w Polsce w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok oraz od początku roku do dnia poprzedzającego dzień, w którym wrócił do Polski;
(3) nie korzystały poprzednio z tego zwolnienia;
(4) posiadają dowody dokumentujące miejsce zamieszkania do celów podatkowych w okresie koniecznym do skorzystania ze zwolnienia.
Ulga dotyczy przychodów m.in.:
– z umowy o pracę;
– z umów zlecenia;
– z działalności gospodarczej opodatkowanej wg. skali podatkowej, podatkiem liniowym czy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zatem jest to kusząca propozycja dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (w szczególności w obszarze IT).
Ile wynosi oszczędność podatkowa?
Osoba stosująca ulgę na powrót przez 4 kolejne lata może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, które wynosi 85 528 zł w roku podatkowym. Zatem kwota ta w praktyce nie podlega opodatkowaniu.
W niektórych przypadkach może to oznaczać nawet 28 tys. zł oszczędności na podatku rocznie, co przez 4 lata daje nam kwotę 112 tys. zł.
Jakie dokumenty przygotować?
Jednym z warunków do zastosowania tej ulgi jest złożenie oświadczenia płatnikowi o chęci skorzystania z ulgi oraz spełnienia warunków, które zawiera również m.in. informację o okresach korzystania z ulgi.
Ulga dotyczy osób powracających, a podatnik powinien potrafić udowodnić, iż miał miejsce zamieszkania na terenie Polski przez przynajmniej 5 lat poprzedzających minimalny (3 letni okres) zamieszkiwania poza Polską.
Dodatkowo podatnik musi uzyskać certyfikat rezydencji lub inny dokument potwierdzający zamieszkanie poza Polską we wspomnianym okresie 3 lat.
Więcej informacji znajdziesz w oficjalnych wyjaśnieniach do tej ulgi dostępnych pod linkiem.
Ulga na powrót – w czym możemy pomóc?
Naszych klientów wspieramy poprzez wnikliwą analizę ich sytuacji i przygotowanie stosownych obliczeń. Pomagamy na czas zareagować na wprowadzane zmiany w podatkach. Sprawdzimy czy możesz zastosować ulgę i doradzimy jakie dokumenty powinieneś przygotować. W ramach konsultacji przeprowadzamy analizę struktury przychodów i kosztów pod kątem wyboru optymalnej formy opodatkowania i możliwości zastosowania ulgi. Uwzględniamy możliwości rozliczenia się wspólnie z małżonkiem czy zastosowania konkretnych ulg w PIT/ZUS.
Do tego celu niezbędny nam jest szczegółowy opis sytuacji oraz szacowane przychody i koszty. Na liczbach pokazujemy możliwości klienta, dzięki czemu może wybrać on optymalną formę opodatkowania!
Naszą poradę zawsze kończy indywidualna rozmowa – podczas indywidualnej konsultacji wyjaśniamy wątpliwości i dyskutujemy na temat ograniczenia ryzyk podatkowych.